2 mei
We zijn met het vliegtuig vertrokken vanuit Alicante naar Genua. Onze auto staat nu 5 maanden in de
parkeergarage van het vliegveld Alicante. Aangekomen in Genua hebben John en Suzanne ons met hun
huurauto opgehaald. John en Suzanne hebben we in de haven in Valentia (2016) ontmoet waar we met onze zeilboten vlak bij elkaar lagen. Sindsdien zijn we goede vrienden geworden. We mochten
bij hun een aantal dagen op hun zeilboot verblijven om zo weer eens met elkaar op te trekken.
Wachten op het vliegveld van Alicante
3 mei 2019
Onze boot ligt in de haven van Imperia en heeft een antifouling gehad. Imperia is verdeeld in 2 steden nl. Oneglia ligt 2,9 km en Maurizio 2,2 km van onze zeilboot. Voordat de boot in het water ging hebben we met z’n vieren de antifouling nog bekeken. John was zo aardig om ons ernaar
toe te rijden. Zo indrukwekkend om je zeilboot zo op het droge te zien. De zeilboot zag er prima uit en daar ging ze, weer het water in.
Daarna hebben we John en Suzanne een lunch aangeboden aan de boulevard van de haven in Oneglia.
4-6 Mei
Het weer is erg slecht in Genua. We zien dat de groene bergtoppen besneeuwd zijn! Ook nog flinke storm met windkracht 9 en onweer. We hebben nog de oude stad Genua bezocht met een toeristentreintje. Daarna in de zon! op een terras gezeten. Roelf heeft een aantal technische klussen voor John uitgevoerd op zijn zeilboot.
7 Mei
We nemen afscheid van John en Suzanne en nemen de trein naar Imperia. Afstand is 110 km en we betalen €10 per persoon. Aangekomen nemen we een taxi die ons naar de haven brengt. Wat heerlijk om weer op onze eigen zeilboot te zijn. Het voelt goed erg vertrouwd. De bedden gelucht en opgemaakt. Verder gesopt en de reistassen wat uitgeruimd. We merkten dat Roelf zijn toilet niet spoelde met zeewater. Elektrische toilet deed het gelukkig wel. Om 19:30 naar Maurizio gelopen en in een romantisch restaurantje "l’Oasi la Pizza" gegeten.
8 Mei
Heerlijk geslapen en weinig last van "gekraak" van de landvasten. Na de thee en vijgen zijn we met Oma (boodschappentas op wielen) naar de supermarkt gegaan. Voorraden aangevuld. Om 14:30 uur montoronderhoud waarbij 1 onderdeel, een vetusklep voor koelwater, lekte. Die moest worden besteld (in Nederland). Ach, dat duurt 1 week....
9 Mei
Roelf zet ‘s morgens de Mastervolt (spanningsomvormer) aan en we hoorde een ratelend geluid en stonk naar rubber. Alles uitgezet en Lucia (regeldame die alles regelt op de werf voor wat betreft problemen) gebeld. We zitten zonder stroom. Er komt een elektricien laat in de middag kijken. Die bouwt de MasterVolt eruit. Dat duurt 1 uur. De MasterVolt zit in de achterbak en is zeer krap. Je kan erin staan maar de bewegingsruimte is nul.
De elektriciën heeft weinig tijd; hij kan pas volgende week de mastervolt doormeten. Hoe moet dat dan met de stroom? Nou, twee keer per dag de dieselmotor een uurtje laten draaien (in z'n vrij op 1200 toeren), dan laden de accu's weer op en blijven de 12 volt systemen het doen. 220 volt doet het ook niet zonder Mastervolt. We knutselen het voedingssnoer zo om dat we er een 220 verdeelstekker op kunnen aansluiten.
10 Mei
11 Mei
Er is een technische man langs geweest en die zei dat de rubberen ring ter plekke vervangen kan worden. Pffffff…..dat scheelt weer een hoop gedoe en geld. De rubberen ring is meteen telefonisch besteld. Er moet wel een duiker komen om de anode bij de schroef te verplaatsen. Zodat binnen de schroefstang naar achter geschoven kan worden om de rubberen ring eraf te schuiven en de nieuwe te plaatsen.
12 Mei
Het blijft slecht weer in Noord Italië. We zouden gaan lunchen maar het is te koud. Zijn naar Oneglia gelopen en daar in een 19e eeuws koffietentje Piccardo gezeten.
13 Mei
14 Mei
De elektriciën komt langs en meldt ons dat de power transistor kapot is. Dat houdt in dat er nieuwe transistor besteld moet worden. Tja, het is een oud model en deze onderdelen hebben ze niet in Italië. Dat gaat moeilijk worden zegt de man. We vragen wat een nieuwe Mastervolt gaat kosten. Nou, toch zeker €3000 ex Btw maar hij weet niet of hij er tijd voor heeft om te zoeken en te bestellen. We besluiten om zelf een nieuwe Mastervolt te bestellen in NL. Bij Bootschappen in Alkmaar nieuwste model voor €1799 besteld inclusief btw en verzending naar Italië. Hij komt maandag 20 mei aan en wordt afgeleverd bij de havenmeester. Hoe mooi is dat!
Langs de havenmeester geweest om voor de maand mei liggeld te betalen. Kosten €780 dat is €25 per nacht.
15 Mei
Naar de markt in Oneglia geweest. De zon schijnt en het is een super grote gezellige markt. Lekker koffie gedronken op een pleintje bij de verse pastawinkel waar ze buiten in de rij staan. Ook wij hebben er heerlijke pasta’s en veel pesto’s gekocht.
Naar de bootwinkel geweest voor een onderhoud set voor Roelf zijn toilet (gelukkig op voorraad). Verder een luchtafvoer motortje gekocht. Die bij de dieselmotor was natuurlijk ook stuk, waardoor het motorcompartiment behoorlijk warm werd en er "luchtjes" in de kajuit kwamen. Dat merk je wel als je twee uur per dag "stroom moet draaien".
Telefoontje van Lucia: rond 14:00 uur komt de techneut met de duiker om het afdichtingsrubber voor de doorvoer van de schroefas te plaatsen.
We rekenen op een uurtje werk; de duiker maakt de anode los, de technicus maakt de as los, schuift hem naar achteren, oude rubber eraf, nieuwe rubber erop en dan alles weer vastzetten.
Niet dus. De moeren van de schroefas zijn ooit vastgekit met locktite! Locktite!!! Dat krijg je dus bijna niet los. Na anderhalf uur krachtzetten, komt de gasbrander om de locktite te laten smelten. Dat helpt. Na twee uur is de klus dan toch geklaard.
16 Mei
Roelf heeft zijn toilet gerepareerd met onderhoud set. Die spoelt nu weer goed met zeewater.
17 Mei
De dag begint goed. Er komt geen water uit de kraan. Roelf bouwt de vers-waterpomp eruit en die blijkt stuk te zijn. Dat kon er ook nog wel bij! We lopen naar de bootwinkel in Oneglia. Gelukkig hebben ze de pompen in voorraad. Terug op de boot bouwt Roelf de waterpomp er weer in. Yes.... we hebben weer water.
18-19 Mei
Regen, regen en nog eens regen
20 Mei
De Mastervolt is vanmiddag binnen gekomen. Morgen komt de elektriciën om hem te plaatsen. We hoeven dan niet meer 1-2 uur de motor aan te zetten om de accu’s bij te laden.
We hebben de documentatie van Mastervolt doorgenomen. Allemaal heel begrijpelijk. Een volgende keer kunnen we het wel zelf.
21 Mei
De Mastervolt was na 2 ½ uur geplaatst wat waren we blij. We konden weer wat afvinken. Daarna naar Oneglia boodschappen gedaan en een mooie leren tas (zalmrose) voor €39,99 gekocht. Tot slot lekker op terras met een lekker biertje met wat kleine hapjes. Feeststemming!
22 mei
23-24 Mei
We proberen de boegschroef en je raadt het al die werkte niet. De hele captains cabin (voorboeg) leeggehaald om bij de accu’s te komen. We wisten niet wat we zagen. Er zijn 2 accu’s en 1 accu bleek niet aangesloten te zijn! De pluskabel lag er los bij. De aangesloten accu bleek kapot, de ander deed het nog. Voor extra Ah (Ampere uur) in het dorp nog een tweede accu gekocht en aangesloten.
De captains cabin weer ingericht. Tijd voor een biertje op het achterdek.
25 Mei
Vlaggenstok 2e laklaag gegeven. Laat in de middag de landvasten opgehaald. In een andere bootwinkel 2 zware kettingen voor de winterlandvasten gekocht.
Roelf heeft het elektrische anker getest en die deed het!
Onze Zwitserse overburen Claudia en Ivo nodigen ons uit voor een drankje om 19:00 uur. Gingen om 23:00 uur weer terug naar eigen boot.
26-27 Mei
Rustige dag met lunch bij Bagni Manè. 's Avonds dronken Claudia en Ivo een drankje bij ons. Morgen gaan ze terug naar Tessin in Zwitserland.
En alweer regen, regen, regen☔️
28-29 Mei
Boodschappen gedaan en alles voor ons vertrek op 30 mei gecheckt. De Genua en het grootzeil komen goed naar buiten en zien er goed uit. Hadden we al verteld dat de sluiting van de winterhoes van de genua in de voorjaarsstorm kapot gewaaid is? Klusje voor later dit jaar.
O ja, het slot voor de buitenboordmotor. Die is dus gemaakt van diamandhard Hoogovens staal. Het slotgedeelte zelf is echter van roestijzer van de treurigste soort. Het slot wil niet open. Veel WD40 erin en hopen dat er en dag komt waarop het slot loskomt....
30 Mei
We verlaten om 07:30 uur de haven van Imperia. We vinden het alletwee best weer spannend! Er staat vrijwel geen wind. Onze volgende haven is Savona waar je met je zeilboot midden in het centrum ligt. Onze eerste stop was Savona. Savona is een stad in Noordwest-Italië, ongeveer 45 kilometer ten zuidwesten van Genua gelegen, en ten zuidoosten van Turijn, aan de Ligurische Riviera.
Het is de eerste keer dat we een brug tegen komen die elke 30 minuten opendraait. We komen om 13:20 uur aan en gaan aan de “waiting pier” aanleggen. De havenmeester heeft ons al gespot en vertelt ons dat we aan de 2e ponton kunnen aanleggen. Daar aangekomen blijkt het een heel smal plaatsje te zijn waar we tussen twee boten konden aanleggen. Nou, dat ging goed!
Het liggeld bedraagt €50 per nacht.
31 Mei.
Vandaag verkennen we het fort, strand en de boulevard. We voelen ons helemaal toerist!